Instituția publică „Laboratorul central de testare a băuturilor alcoolice/nealcoolice și a produselor conservate” a fost creată în scopul optimizării sistemului de verificare a siguranței și calității produselor alimentare, a materiei prime și a producției alcoolice.
Misiunea, domeniile de competență, funcțiile și drepturile Instituției publice „Laboratorul central de testare a băuturilor alcoolice/nealcoolice și a produselor conservate” sunt reglementate în Statutul acesteia.
Istoria întreprinderii începe în decembrie 1946 cînd a fost creat primul laborator de vinificație din Moldova postbelică, care a activat cu succes în toată perioada ulterioară:
Laboratorul Central Ramural (Молдглаввино 1949-1958);
Laboratorul Central Ramural (Совнархоз 1958-1965);
Laboratorul Central Ramural (Молдвинпром 1965-1972, Госагропром 1972-1989);
Pe baza Laboratorului Central Ramural se formează Centrul Republican de Testare a Produselor Vinicole (1989-1993);
Centrul de Verificare a Calității Materiei Prime și a Producției Vinicole (1993-2006);
Î.S. „Centrul Național de Verificare a Calității Producției Alcoolice” (2006-2019).
Actualmente, începînd cu 15.10.2019, I.P. „LCTBANPC” își desfășoară activitatea pe str. Grenoble 128 „U”, mun. Chișinău.
Domeniile de competență ale al I.P. „LCTBANPC” sînt:
- acordarea serviciilor de analiză privind siguranța și calitatea produselor alimentare, a materiei prime și a producției alcoolice;
- organizarea analizelor de laborator și senzoriale pentru producția alcoolică și produsele alimentare;
- acordarea serviciilor de evaluare a conformității producției alcoolice și a produselor alimentare;
- alte domenii atribuite, prin acte normative, inclusiv actele fondatorului, în competența Laboratorului;
- testarea calității și inofensivității producției alcoolice, prelevate de organele de control și supraveghere a producției alcoolice;
- efectuarea testărilor (încercărilor) de arbitraj privind calitatea și inofensivitatea producției alcoolice;
- acordarea ajutorului metodologic întreprinderilor privind efectuarea controlului asupra calității și implementarea metodelor noi de verificare a calității și inofensivității producției alcoolice;
- elaborarea, revizuirea și realizarea documentației tehnico-normative;
- implementarea metodelor de verificare a calității și inofensivității producției alcoolice în conformitate cu practicile europene și internaționale;
Strategia de dezvoltare a întreprinderii
Dezvoltarea continuă și competitivitatea tehnică, bazată pe mentenanța silențioasă a echipamentelor existente, modernizarea lor și procurarea echipamentelor noi, care să corespundă cerințelor moderne privind testarea producției alcoolice și a produselor alimentare.
Dezvoltarea resurselor umane sporirea continuă a competenței personalului prin aplicarea următoarelor măsuri:
- instruiri frecvente, organizate în cadrul instituției cu suportul personalului intern / extern;
- participarea la seminare, conferințe și cursuri de pregătire externe;
- instruiri cu invitarea experților străini;
- schimb de experiență cu alte instituții autohtone și de peste hotarele țării, etc.
Confirmarea competenței tehnice a laboratorului de încercări și a organismului de certificare la cerințele standardelor de referință SM EN ISO/IEC 17025:2018, SM EN ISO/IEC -17065:2013, prin acreditarea acestora. Menținerea acreditării este unul din obiectivele principale ale I.P. „LCTBANPC”
Lărgirea spectrului de servicii acordate întreprinderilor, precum:
- organizarea activităților de perfecționare a personalului din laboratoarele de încercări ale întreprinderilor din domeniul vitivinicol;
- elaborarea unor documente normative (reglementări tehnice, reguli generale, standarde, etc.) în comun cu Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului , Institutul Științifico-practic de Horticultură și Tehnologii Alimentare, etc.;
Satisfacerea cerințelor prin optimizarea continuă a sistemului de testare și certificare, informarea continuă a clienților referitor la evoluția sau modificarea cerințelor ale țărilor importatoare.
Asigurarea calității serviciilor prestate conform cerințelor sistemelor de management, diminuarea duratei de efectuare a serviciilor prestate, precum și a costurilor acestora.
Crearea unor spații și a condițiilor adecvate pentru activitatea personalului; promovarea inițiativei personalului; promovarea cadrelor tinere; asigurarea unui nivel de salarizare decent și corespunzător muncii depuse.