Institutional line for information: 022-792-077 Specialized anti-corruption line: 022-290-800 Specialized anti-corruption line: 022-257-333 National anti-corruption line: 0-800-55555

Statute of the institution

Statute of the institution

Prezentul Statut reglementează misiunea, domeniile de competență, funcțiile și drepturile Instituției publice „Laboratorul central de testare a băuturilor alcoolice/nealcoolice și a produselor conservate” (în continuare – Laborator), precum și organizarea activității acesteia.

Laboratorul este o instituție publică, în care Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor exercită funcția de fondator, care dispune de ștampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova și denumire în limba de stat, are autonomie financiară și deține conturi în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor.

Sediul Laboratorului se află la adresa: Republica Moldova, mun. Chișinău, strada Grenoble 128, U.

Laboratorul își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituției Republicii Moldova, legile și hotărîrile Parlamentului, decretele Președintelui, ordonanțele, hotărîrile și dispozițiile Guvernului, alte acte normative, tratatele internaționale la care Republica Moldova este parte, precum și cu prevederile prezentului Statut.

MISIUNEA, DOMENIILE DE COMPETENȚĂ, FUNCȚIILE ȘI DREPTURILE LABORATORULUI

Laboratorul are misiunea de a coordona și de a organiza activitățile orientate spre asigurarea implementării politicilor publice în domeniile de competență stabilite de prezentul Statut. Acesta este desemnat în calitate de laborator național de referință pentru domeniile sale de competență.

Domeniile de competență ale Laboratorului sînt următoarele:

  1. acordarea serviciilor de analiză privind siguranța și calitatea produselor alimentare, a materiei prime și a producției alcoolice;
  2. organizarea analizelor de laborator și senzoriale pentru producția alcoolică și produsele alimentare;
  3. acordarea serviciilor de evaluare a conformității producției alcoolice și a produselor alimentare;
  4. alte domenii atribuite, prin acte normative, inclusiv actele fondatorului, în competența Laboratorului.

Laboratorul are următoarele funcții:

  1. efectuarea investigațiilor de laborator ale producției alcoolice și produselor alimentare, inclusiv ale conservelor;
  2. implementarea metodelor de verificare a calității și siguranței producției alcoolice și al produselor alimentare, precum și a altor produse nespecificate, în conformitate cu practicile europene și internaționale;
  3. efectuarea investigațiilor producției alcoolice și a produselor alimentare destinate exportului sub aspectul aprecierii unor indici specifici de calitate și siguranță stabiliți de țările importatoare;
  4. efectuarea investigațiilor privind calitatea și siguranța producției alcoolice și a produselor alimentare prelevate de organele de control;
  5. efectuarea testărilor (încercărilor) privind calitatea și siguranța producției alcoolice și a produselor alimentare;
  6. efectuarea investigațiilor de laborator în scopul stabilirii termenului de valabilitate a produselor alimentare;
  7. certificarea producției alcoolice autohtone și de import destinate comercializării;
  8. efectuarea activităților de certificare a produselor alimentare;
  9. acordarea suportului metodologic pentru personalul laboratoarelor întreprinderilor producătoare de producție alcoolică și produse alimentare;
  10. oferirea consultanței și expertizei în domeniul încercărilor de laborator și tehnologic;
  11. alte funcții atribuite de cadrul normativ și de către fondator.

În vederea realizării funcțiilor sale, Laboratorul are dreptul:

  1. să înainteze fondatorului propuneri de modificare a cadrului normativ în domeniu;
  2. să solicite, conform actelor normative, și să primească documente și informații de la organele de specialitate ale administrației publice centrale, de la autoritățile administrației publice locale, de la întreprinderi, organizații și instituții;
  3. să colaboreze cu autoritățile administrației publice, organele abilitate cu funcții de control, organizațiile necomerciale și cele internaționale;
  4. să acceseze resursele și sistemele informaționale de stat deținute de alte autorități ale administrației publice sau structuri organizaționale din domeniul lor de competență, conform prevederilor normative;
  5. să posede, să utilizeze și să administreze patrimoniul în conformitate cu obiectivele de activitate ale Laboratorului și prevederile actelor normative în vigoare;
  6. să încheie contracte cu persoane fizice și juridice de drept public sau privat, cu furnizori și beneficiari de bunuri și servicii;
  7. să antreneze experți și alți specialiști din țară și din străinătate în vederea realizării funcțiilor ce decurg din prevederile normative și din prezentul Statut;
  8. să solicite, conform prevederilor normative, beneficiarilor sau solicitanților accesul liber la obiectele evaluate și documentația necesară, în limitele atribuțiilor sale de activitate;
  9. să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile prezentului Statut și ale actelor normative.

În scopul îndeplinirii funcțiilor ce îi revin, Laboratorul poate beneficia de servicii de consultanță, de studii și asistență de specialitate din țară sau din străinătate, poate încheia acorduri de colaborare cu alte instituții, precum și poate beneficia de programe de formare și perfecționare profesională pentru personalul său.

ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII LABORATORULUI

Organele de conducere ale Laboratorului sînt:

1) consiliul – organ colegial superior (în continuare – Consiliu);

2) directorul – organ executiv.

FINANȚAREA ȘI PATRIMONIUL LABORATORULUI

Finanțarea Laboratorului se asigură din:

1) resursele proprii obținute din prestarea serviciilor;

2) mijloacele financiare primite de la bugetul de stat;

3) alte surse neinterzise de legislație.

EVIDENȚA ȘI DĂRILE DE SEAMĂ

Laboratorul ține evidența contabilă și prezintă rapoarte în baza Standardelor Naționale de Contabilitate, în conformitate cu prevederile actelor normative.

Activitatea Laboratorului este supusă auditului extern în conformitate cu prevederile actelor normative.

Mai multe aflați accesînd HOTĂRÎRE Nr. 1210 din 05.12.2018

 

EXTRAS din Registrul de stat al persoanelor juridice nr. 424742 din 15.10.2019

recent events
Ziua Ușilor Deschise la I.P. „LCTBANPC”
28Nov2023
Ziua Ușilor Deschise la I.P. „LCTBANPC”

Sâmbătă, 25 noiembrie 2023, I.P. „LCTBANPC” și-a deschis ușile pentru 2 grupuri de elevi din cadrul a 2 instituții de învățământ, la solicitarea acestora. Vizita primului grup, constituit din elevi ai Școlii profesionale nr.5 din mun.Chișinău – viitori bucătari, cofetari, chelneri, condus de către profesoara de chimie dna V

Ședință de lucru cu producători ai unor întreprinderi producătoare de băuturi ce conțin alcool
16Nov2023
Ședință de lucru cu producători ai unor întreprinderi producătoare de băuturi ce conțin alcool

La 13 noiembrie 2023 în cadrul I.P. „LCTBANPC” a fost organizată o ședință de lucru cu reprezentanți ai unor întreprinderi producătoare de băuturi ce conțin alcool, în cadrul căreia au fost puse în discuție mai multe subiecte aferente particularităților punerii în aplicare a prevederilor Hotărârii Guvernului nr.589 din 14.08.

Participare la concursul național „Vinul Moldovei” (ediția a II-a)
13Nov2023
Participare la concursul național „Vinul Moldovei” (ediția a II-a)

Directoarea I.P. „LCTBANPC”, dna Lucia GHERDELSCU, a participat, alături de experți internaționali și locali, în calitate de membru al juriului și președinte al uneia din comisiile de degustare, la cea de-a II-a ediție a concursului național „Vinul Moldovei”, organizat de I.P. „Oficiul Național al Viei și Vinului” la Chișin

Instruire în domeniul evaluării conformității produselor prin proces de certificare în conformitate cu cerințele schemei de certificare în serie
06Nov2023
Instruire în domeniul evaluării conformității produselor prin proces de certificare în conformitate cu cerințele schemei de certificare în serie

În perioada 31 octombrie - 02 noiembrie 2023 I.P. „LCTBANPC” a organizat un curs de instruire pentru un numeros grup de reprezentanți ai întreprinderilor – clienți ai instituției, în cadrul căruia participanții la acesta au fost familiarizați cu modul de organizare și desfășurare a evaluării conformității produselor prin proces