str. Grenoble 128 U: +373 22 28 59 59str. Uzinelor 19: +373 22 47 71 93

Enterprise status

Enterprise status

Prezentul Statut reglementează misiunea, domeniile de competență, funcțiile și drepturile Instituției publice „Laboratorul central de testare a băuturilor alcoolice/nealcoolice și a produselor conservate” (în continuare – Laborator), precum și organizarea activității acesteia.

Laboratorul este o instituție publică, în care Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor exercită funcția de fondator, care dispune de ștampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova și denumire în limba de stat, are autonomie financiară și deține conturi în contul unic trezorerial al Ministerului Finanțelor.

Sediul Laboratorului se află la adresa: Republica Moldova, mun. Chișinău, strada Grenoble 128, U.

Laboratorul își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile Constituției Republicii Moldova, legile și hotărîrile Parlamentului, decretele Președintelui, ordonanțele, hotărîrile și dispozițiile Guvernului, alte acte normative, tratatele internaționale la care Republica Moldova este parte, precum și cu prevederile prezentului Statut.

MISIUNEA, DOMENIILE DE COMPETENȚĂ, FUNCȚIILE ȘI DREPTURILE LABORATORULUI

Laboratorul are misiunea de a coordona și de a organiza activitățile orientate spre asigurarea implementării politicilor publice în domeniile de competență stabilite de prezentul Statut. Acesta este desemnat în calitate de laborator național de referință pentru domeniile sale de competență.

Domeniile de competență ale Laboratorului sînt următoarele:

  1. acordarea serviciilor de analiză privind siguranța și calitatea produselor alimentare, a materiei prime și a producției alcoolice;
  2. organizarea analizelor de laborator și senzoriale pentru producția alcoolică și produsele alimentare;
  3. acordarea serviciilor de evaluare a conformității producției alcoolice și a produselor alimentare;
  4. alte domenii atribuite, prin acte normative, inclusiv actele fondatorului, în competența Laboratorului.

Laboratorul are următoarele funcții:

  1. efectuarea investigațiilor de laborator ale producției alcoolice și produselor alimentare, inclusiv ale conservelor;
  2. implementarea metodelor de verificare a calității și siguranței producției alcoolice și al produselor alimentare, precum și a altor produse nespecificate, în conformitate cu practicile europene și internaționale;
  3. efectuarea investigațiilor producției alcoolice și a produselor alimentare destinate exportului sub aspectul aprecierii unor indici specifici de calitate și siguranță stabiliți de țările importatoare;
  4. efectuarea investigațiilor privind calitatea și siguranța producției alcoolice și a produselor alimentare prelevate de organele de control;
  5. efectuarea testărilor (încercărilor) privind calitatea și siguranța producției alcoolice și a produselor alimentare;
  6. efectuarea investigațiilor de laborator în scopul stabilirii termenului de valabilitate a produselor alimentare;
  7. certificarea producției alcoolice autohtone și de import destinate comercializării;
  8. efectuarea activităților de certificare a produselor alimentare;
  9. acordarea suportului metodologic pentru personalul laboratoarelor întreprinderilor producătoare de producție alcoolică și produse alimentare;
  10. oferirea consultanței și expertizei în domeniul încercărilor de laborator și tehnologic;
  11. alte funcții atribuite de cadrul normativ și de către fondator.

În vederea realizării funcțiilor sale, Laboratorul are dreptul:

  1. să înainteze fondatorului propuneri de modificare a cadrului normativ în domeniu;
  2. să solicite, conform actelor normative, și să primească documente și informații de la organele de specialitate ale administrației publice centrale, de la autoritățile administrației publice locale, de la întreprinderi, organizații și instituții;
  3. să colaboreze cu autoritățile administrației publice, organele abilitate cu funcții de control, organizațiile necomerciale și cele internaționale;
  4. să acceseze resursele și sistemele informaționale de stat deținute de alte autorități ale administrației publice sau structuri organizaționale din domeniul lor de competență, conform prevederilor normative;
  5. să posede, să utilizeze și să administreze patrimoniul în conformitate cu obiectivele de activitate ale Laboratorului și prevederile actelor normative în vigoare;
  6. să încheie contracte cu persoane fizice și juridice de drept public sau privat, cu furnizori și beneficiari de bunuri și servicii;
  7. să antreneze experți și alți specialiști din țară și din străinătate în vederea realizării funcțiilor ce decurg din prevederile normative și din prezentul Statut;
  8. să solicite, conform prevederilor normative, beneficiarilor sau solicitanților accesul liber la obiectele evaluate și documentația necesară, în limitele atribuțiilor sale de activitate;
  9. să dispună de alte drepturi ce decurg din prevederile prezentului Statut și ale actelor normative.

În scopul îndeplinirii funcțiilor ce îi revin, Laboratorul poate beneficia de servicii de consultanță, de studii și asistență de specialitate din țară sau din străinătate, poate încheia acorduri de colaborare cu alte instituții, precum și poate beneficia de programe de formare și perfecționare profesională pentru personalul său.

ORGANIZAREA ACTIVITĂȚII LABORATORULUI

Organele de conducere ale Laboratorului sînt:

1) consiliul – organ colegial superior (în continuare – Consiliu);

2) directorul – organ executiv.

FINANȚAREA ȘI PATRIMONIUL LABORATORULUI

Finanțarea Laboratorului se asigură din:

1) resursele proprii obținute din prestarea serviciilor;

2) mijloacele financiare primite de la bugetul de stat;

3) alte surse neinterzise de legislație.

EVIDENȚA ȘI DĂRILE DE SEAMĂ

Laboratorul ține evidența contabilă și prezintă rapoarte în baza Standardelor Naționale de Contabilitate, în conformitate cu prevederile actelor normative.

Activitatea Laboratorului este supusă auditului extern în conformitate cu prevederile actelor normative.

Mai multe aflați accesînd HOTĂRÎRE Nr. 1210 din 05.12.2018

 

EXTRAS din Registrul de stat al persoanelor juridice nr. 424742 din 15.10.2019

recent events
Degustarea vinurilor produse în zona cu IGP Codru
21Feb2020
Degustarea vinurilor produse în zona cu IGP Codru

Reprezentanți ai I.P. „LCTBANPC” – directorul instituției, dna GHERDELESCU Lucia, și dna BUTNARU Viorica, specialist coordonator în cadrul organismului de certificare al instituției – au luat parte, la 21 februarie 2020, în calitate de degustători, alături de 46 de specialiști din domeniu, la cea de-a treia degustare regională, ax

07.02.2020 Degustarea divinurilor V.S.O.P. – eveniment organizat de Asociaţia Producătorilor de Divin şi Brandy din Moldova
10Feb2020
07.02.2020 Degustarea divinurilor V.S.O.P. – eveniment organizat de Asociaţia Producătorilor de Divin şi Brandy din Moldova

Instituția Publică „Laboratorul central de testare a băuturilor alcoolice/nealcoolice și a produselor conservate” a găzduit, la 7 februarie 2020, un eveniment organizat de Asociaţia Producătorilor de Divin şi Brandy din Moldova – degustarea divinurilor din categoria V.S.O.P (5 ani) procurate din rețelele de comerț din țară (în to

Evaluarea de supraveghere a laboratorului de încercări al instituției (locația str.Uzinelor 19) de către MOLDAC
06Feb2020
Evaluarea de supraveghere a laboratorului de încercări al instituției (locația str.Uzinelor 19) de către MOLDAC

În perioada 04-05 februarie 2020 echipa de evaluare a Centrului Național de Acreditare (MOLDAC), condusă de către evaluatorul-șef, dna Natalia ȘAPOVAL, a efectuat la fața locului, în regim planic, evaluarea de supraveghere a laboratorului de încercări al I.P. „LCTBANPC” pentru domeniul produse alimentare și produse conservate (locaț

28.01.20 Întrunire de lucru cu un grup de mici producători de vinuri
29Jan2020
28.01.20 Întrunire de lucru cu un grup de mici producători de vinuri

La inițiativa directorului I.P. „LCTBANPC”, dna Lucia GHERDELESCU, la 28 ianuarie 2020 la sediul instituției a fost organizată o întrunire de lucru cu un grup de mici producători de vinuri din Moldova. La întrunire au participat dl Arcadie FOȘNEA, administrator „Crama Mircești” S.R.L., președinte al Asociației micilor producăt